عوامل موثر در درمان ناباروری

عوامل موثر در درمان ناباروری

عوامل موثر در درمان ناباروری

ناباروری از جمله مسائلی است که زندگی خانوادگی و زناشویی افراد بسیار زیادی را در طول دوران تاریخ تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از افراد به دلیل مشکل ناباروری علاوه بر آن که زندگی مشترک شان، تحت تاثیر آسیب های فراوان قرار گرفته است و خودشان نیز با مشکلات روحی بسیار زیادی درگیر شده اند.درگذشته به دلیل  عدم پیشرفت علم وابزار کافی برای شناخت علل ناباروری، درمان ناباروری در بسیاری از مواقع امکان پذیر نبود.

در گذشته، به طور عمومی در اکثر مواقع زنان به عنوان فردی که ناتوان است از بارداری شناخته می شدند. در صورتی که در دوران حاضر علم پزشکی ثابت کرده است که زمانی که ناباروری رخ می دهد، در چهل درصد مواقع ممکن است مشکل از زن باشد، در چهل درصد مواقع نیز ممکن است مشکل از مرد باشد، ده درصد احتمال دارد هم زن و هم مرد دارای مشکلات فیزیولوژیکی برای عدم باروری باشند و در ده درصد مواقع نیز، علت ناشناخته است. به این معنی که بدن زن و مرد، هر دو شرایط لازم برای باردار شدن را دارد ولی زوج توانایی باردار شدن را ندارند.

به هر حال اگر از جمله افرادی هستید که قصد بارداری دارید و یا با مشکل ناباروری درگیر هستید بهتر است عوامل موثر بر بوجود آمدن مشکل ناباروری را شناسایی کنید و از طرف دیگر، مسائل مرتبط با علل ناباروری را به طور دقیق تر بشناسید.

چر ا که بسیاری از دلایل مربوط به ناباروری لزوما ربطی به ژنتیک ندارد و در صورتی که زن و مرد، برخی از مسائل را به درستی رعایت کند با مشکل عدم توانایی در باروری مواجه نخواهد شد.

عوامل تاثیرگذار در ناباروری مردان

زمانی که ساخت و توانایی اسپرم در مردان با مشکل و اختلال مواجه شود، مردان دچار عدم توانایی در بارورسازی زنان می شوند. زمانی که لوله های منی در مجاری اپیدیدیم مردان که وظیفه نگهداری و تکامل اسپرم ها را دارند، دچار انسداد شوند، اسپرم ها دچار نقص می شوند و در نتیجه باعث ناباروری مردان می شود.

علت ضعیف شدن اسپرم

کاهش کیفیت اسپرم و یا اختلال در تولید آن، که معمولا به علت وجود اختلال در ترشحات هورمونی مردانه رخ می دهد، یکی از شایع ترین دلایل بروز عدم توانایی بارورسازی مردان است.

معمولا زمانی که وریدهای کیسه بیضه واریسی شوند (این اتفاق در اصطلاح پزشکی واریکوسل نامیده می شود) کیفیت اسپرم ها کاهش می یابد. در تصویر زیر می توانید تصویر بیضه سالم و واریکوسل را ببینید:

عکس واریکوسل 

کدام مردان بیشتر در معرض خطر ناباروری قرار دارند؟

معمولا افرادی که به مشاغلی مانند نانوایی، ریخته گری، رانندگی و … مشغول هستند به دلیل آنکه بیضه های شان به طور مداوم در معرض حرارت  قرار دارند با این مشکل مواجه می شوند.

مردانی که زیاد به سونا و جکوزی های داغ می روند نیز با این مشکل مواجه می شوند.

البته مردانی که در شغل هایی مشغول به فعالیت هستند که با مواد شیمیایی مانند گازهای بیهوشی، رنگ ها، حشره کش ها، مواد سربی و … قرار دارند نیز، با مشکلاتی از قبیل ضعف و کندی اسپرم که منجر به ناباروری خواهد شد، مواجه می شوند.

امواج تلفن همراه و استفاده مداوم از مایکرویو نیز بر دی ان ای مردان، تاثیر مخربی دارد.

مسائلی که به طور مشترک باروری زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد

استرس

استرس، فشارهای روانی و احساس نا امنی، علاوه بر آنکه ممکن است موجب ناباروری شوند، باعث زایمان زودرس و سقط جنین نیز خواهند شد.

استرس اساسا یکی از عوامل مداخله گر در عملکرد هورمون های محرک ساخت اسپرم است.

چاقی و اضافه وزن

تاثیر چاقی و اضافه وزن بر ناباروری از طریق افزایش فشار خون، تجمع چربی در اطراف تخمدان و … خود را نشان خواهد داد. البته مصرف مواد غذایی مضر نیز تاثیری بیشتر از آنچه که تصور کنید بر عملکرد هورمون های جنسی دارد.

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E در بدن باعث تخریب بافت های مربوط به تولید مثل در بدن زنان و مردان خواهد شد.

مصرف دخانیات

مصرف سیگار، قلیان و سایر دخانیات و مواد مخدر بر قدرت باروری زنان تاثیر به سزایی دارد.

افزایش سن

زمانی که سن افراد چه مرد و چه زن بالا رود، قدرت باروری نیز کاهش می یابد.

بیماری های ژنتیکی

بیماری های ژنتیکی بسیاری از جمله دیابت و سرطان می تواند بر قدرت باروری افراد تاثیر بگذارد.

مشکل کمبود خواب شدید و مزمن

همانطور که اختلالات روحی و استرس شدید می تواند باردار شدن افراد را تحت تاثیر قرار دهد، کمبود خواب نیز چون باعث افزایش تنش و استرس می شود در نتیجه می تواند قدرت بارداری افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

اختلالات هورمونی

اختلال در عملکرد هورمون های بدن از جمله هورمون های غدد فوق کلیوی و تیروئید می تواند باعث بروز ناباروری شود

آلودگی هوا و استفاده از مواد غذایی ناسالم

رژیم غذایی ناسالم مانند مصرف بیش از حد فست فود، روغن های جامد و غذاهای سرخ کردنی می تواند یکی از علل ناباروری در مردان و زنان باشد.

همچنین آلودگی هوا نیز یکی از دلایل ناباروری در هر دو جنس مخصوصاً آقایان است. زیرا سلول های جنسی آقایان نسبت به خانم ها در برابر آسیب های محیطی آسیب پذیرتر هستند، به همین دلیل در شهرهای بزرگ و صنعتی که میزان آلودگی هوا بسیار زیاد است، آمار ناباروری مردان نیز در این شهرها زیاد است.

عوامل تاثیرگذار در ناباروری زنان

زندگی ماشینی، کاهش تحرک، افزایش غیرعادی وزن، تغذیه ناسالم و نا مناسب، از جمله عواملی است که باعث افزایش میزان ناباروری در زنان است.

زنانی که شاخص توده بدنی شان بین بیست و پنج تا سی و نه باشد، دو برابر بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به ناباروری قرار دارند.

البته  زنانی که دچار لاغری مفرط هستند و شاخص توده بدنی شان کمتر از نوزده باشد نیز ممکن است با مشکل عدم توانایی در بارور شدن مواجه باشند. چرا که بی اشتهایی عصبی، رژیم های غذایی که میزان کالری مورد نیاز بدن را به اندازه کافی تامین نمی کنند، گیاهخواری مطلق و اعمالی دیگر از این دست موجب میشود تا میزان روی، ویتامین B12، آهن خون و اسید سولفوریک در بدن زنان به مقدار زیادی کاهش یابد. کمبود این ویتامین ها در بدن، تا حدود زیادی قدرت باروری افراد را کاهش می دهد.

  • کمبود روی در بدن موجب می شود که رشد و نمو دیواره رحم به خوبی انجام نپذیرد.
  • نوشیدن زیاده از حد قهوه و مواد کافئین دار نیز در ابتلای زنان به مشکل ناباروری تاثیر به سزایی دارد. بهتر است زنان به هیچ عنوان بیش از 500 میلی گرم قهوه را در طول روز مصرف نکنند.
  • مصرف سیگار تاثیرات سوء فراوانی در کاهش قدرت بارداری افراد دارد.
  • عدم تحرک کافی و انجام ندادن ورزش و همینطور انجام ورزش های سنگین هر دو بر قدرت باروری زنان تاثیر سوء دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره