رحم جایگزین

رحم جایگزین

یکی از علل مهم ناباروری ناتوانی مادر (زوجه) در حمل و پرورش جنین در رحم است. جایگزینی رحم زمانی ضرورت می‌یابد که زوجین واجد همه عوامل دخیل در شکل‌گیری جنین هستند ولی به دلیل فقدان رحم/ فقدان رحم سالم، امکان داشتن فرزند از آن‌ها سلب شده است. تکنولوژی لقاح خارج رحمی (IVF/ICS) این امکان را برای جنین زوج‌ها فراهم نموده است که جنین حاصل از لقاح تخمک مادر و اسپرم پدر متقاضی درمان با روش رحم جایگزین در آزمایشگاه جنین‌شناسی، در موقعیت مناسب به رحم شخص ثالث انتقال یابد. 

رحم جایگزین

روش درمان رحم جایگزین ازنظر پزشکی، حقوقی و روانی- اجتماعی یک روش پیچیده است، که نیازمند بررسی‌های دقیق و تخصصی پزشکی، ارزیابی سلامت و ارزیابی‌های روانی زوجین صاحب جنین و بانوی صاحب رحم و پیگیری‌های قانونی جهت دستیابی به حداکثر موفقیت است.
بانوی صاحب رحم جایگزین  بانویی است که مراحل باروری و نگهداری جنین یک زوج دیگر را در رحم خود (یعنی مراحل بارداری را) طی نموده، تا پس از اتمام بارداری و زایمان نوزاد را به زوجین صاحب گامت (پدر و مادر ژنتیکی) تحویل دهد.

درمان به روش رحم جایگزین در صورت داشتن یکی از دلایل زیر ممکن است:

  • فقدان رحم به ‌صورت مادرزادی (از قبیل سندروم راکی تانسکی) یا اکتسابی (از قبیل هیستروکتومی به علل مختلف مثل بدخیمیی‌های رحم
  • وجود رحم با ساختمان غیرطبیعی به‌صورت مادرزادی یا اکتسابی (از قبیل فیبروم‌های بسیار زیاد و بزرگ در رحم وسندروم آشرمن
  • مواردی از سقط مکرر با علت ناشناخته
  • مواردی از شکست مکرر در درمانART علیرغم وجود جنین مناسب و رشد مناسب اندومتر
  • بیماری‌های زمینه‌ای مادر به‌نحوی‌که بارداری حیات وی را به خطر انداخته و یا تشدید آن بیماری را سبب شود؛ از قبیل نارسایی قلبی پیشرفته، نارسایی کلیه، برخی بدخیمی‌ها، بیماری اتوایمیون مانندلوپوس اریتماتوز و دیابت با عوارض ارگانیک شدید

مشاوره حقوقی و تشریح مفاد قرارداد و رضایت آگاهانه

برخی از موضوعاتی که لازم است در قرارداد موردتوجه قرار گیرد عبارت‌اند از:
هزینه‌های موردتوافق، آمادگی بانوی صاحب رحم برای انتقال جنین و بارداری، مراقبت کامل وی از جنین مذکور در طول مدت بارداری و زایمان، حاملگی چندقلویی، احتمال ضرورت کاهش تعداد جنین، نقص احتمالی جنین، سقط درمانی، سقط غیر عمد، لزوم ارزیابی جنین در طول دوران بارداری، استراحت، تغذیه و غیره .

ارزیابی سلامت باروری زوجین متقاضی رحم جایگزین و بانوی رحم جایگزین

ارزیابی زنان و زایمان

ارزیابی اندرولوژی و ارولوژی

ارزیابی سلامت عمومی زوجین متقاضی رحم جایگزین

مشاوره و ارزیابی عمومی و پاراکلینیک

مشاوره و ارزیابی بیماری‌های داخلی 

مشاوره و ارزیابی بیماری‌های خونی

مشاوره و ارزیابی سلامت روان

مشاوره و ارزیابی ژنتیک

مشاوره