بیماری های زنانگی

بیماری-های-زنانگی

بیماری های زنان

دستگاه تناسلی زنان در ناحیه لگن قرار گرفته و شامل رحم، تخمدان ها ، لوله های رحمی ، واژن و دهانه رحم است. ایجاد هر مشکلی در هر یک از این مناطق می تواند باعث ایجاد بیماری های زنان شود که بیشتر این بیماری ها در صورت مراجعه سریع به پزشک و درمان به موقع قابل کنترل هستند. همچنین بانوان باید به معاینات دوره ای خود اهمیت دهند و از آن غافل نشوند.

بیماری-های-زنانگی

شایعترین بیماری های زنان عبارتند از:

عفونت دستگاه تناسلی زنان

عفونت واژن یکی از شایعترین بیماری های ناحیه تناسلی زنان است، عفونت ها معمولا با علایمی مثل:

  • قرمزی
  • خارش
  • سوزش و درد
  • ترشحات بد بو

خود را نشان می دهند. درمان عفونت واژن بسته به علت آن متفاوت است. درمان این عفونت های باید زیر نظر پزشک باشد، خانم ها باید در این موارد از مصرف خودسرانه دارو خود داری کنند.

خونریزی های غیر طبیعی رحم

تغییرات در میزان خونریزی و طول مدت سیکل قائدگی یکی دیگر از شایعترین بیماری های زنان می باشد. اغلب زنان دارای سیکل های ۲۴-۳۵ روزه می باشند ولی حداقل ۲۰٪ زنان سیکل های نامنظمی را تجربه خواهند کرد. 

مدت زمان خونریزی قاعدگی ۴-۶ روز است و حجم متوسط از دست دادن خون در هر قاعدگی ۳۰ میلی لیتر است و اگر بیش از ۸۰ میلی لیتر باشد غیر طبیعی تلقی خواهد شد، زنانی که دارای دفعات خونریزی کمتر از هر ۲۱ روز یکبار یا بیشتر از هر ۳۵ روز یکبار باشند و یا مقدار خونریزی آن ها هر بار بیشتر از ۸۰ سی سی باشد نیازمند بررسی می باشند.

شایعترین علل ایجاد کننده خونریزی های غیر نرمال رحمی می توان به اختلالات هورمونی و یا وجود پولیپ ها و فیبروم ها و در موارد نادر سرطان های دستگاه تناسلی زن اشاره کرد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان)

نوعی اختلال هورمونی شایع در زنان سنین باروری محسوب می شود. خانم های مبتلا ممکن است اختلالات قاعدگی را تجربه کنند، از دیگر علایم تخمدان پلی کیستیک می توان به ساخت آندروژن اضافی و موهای زاید صورت و بدن اشاره کرد.

تشخیص زودهنگام همراه با درمان و کاهش وزن قادر است تا خطر عوارض طولانی مدت مثل بیماریهای قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

نارسایی زودرس تخمدان

نارسایی اولیه تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها قبل از 40 سالگی عملکرد خود را متوقف می‌کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، تخمدان‌های شما مقادیر معمولی هورمون استروژن را تولید نمی‌کنند یا تخمک‌ها را به طور منظم آزاد نمی‌کنند. این وضعیت نارسایی زودرس تخمدان نیز نامیده می شود و اغلب منجر به ناباروری می شود.

بیماری آندومتریوز

آندومتریوز جزو آن دسته از بیماری‌هایی است که علت اصلی آن شناخته شده نیست و در واقع یک بافت به نام آندومتر در داخل حفره رحم است که جنین بر روی آن رشد می‌کند و در هر قاعدگی تخریب شده و با اتمام خونریزی مجدداً رشد می‌کند. بافت آندومتر رحم در بیماران آندومتریوز به‌ طور نابجا در نقاط مختلف لگن و شکم کاشته می‌شود و رشد می‌کند.

از عوارض این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به علت کاشته شدن بافت در لوله‌های رحمی و تنگ شدن آن‌ها نازایی پدید می‌آید.
  • درد شدیدی ایجاد می‌شود ولی این درد نشانه پایان زندگی شخص بیمار نیست.
  • مشکلات ادراری و اجابت مزاج دامن‌گیر بیمار می‌شود.
  • چسبندگی احشای لگنی به وجود می‌آید
  • آندومتریوز پس از جراحی عود می‌کند.

وجود بافت کاشته شده روی تخمدان می‌تواند باعث ایجاد کیست‌های بزرگ و توده‌های لگنی به نام آندومتریوما شود.

بهتر است اولین اقدام برای  تشخیص ناهنجاری های  آندومتر رحم را گرفتن شرح حال دقیق از بیماران عنوان کرد و گفت: پرسش در مورد نظم قاعدگی، لکه بینی قبل از قاعدگی، لکه بینی بعد قاعدگی، دردهای لگنی در حول وحوش قاعدگی و شدت آنها، سابقه کیست تخمدانی در خود بیمار و بستگان بیمار مهم است.

مشاوره