فریز بافت بیضه

فریز بافت بیضه

فریز بافت بیضه به عنوان یکی از راه های جلوگیری از ناباروری مردان به شمار می رود. این روش اغلب برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که مبتلا به سرطان هستند. پسران و مردان مبتلا به سرطان به دلیل تحت درمان قرار گرفتن با پرتو درمانی و شیمی درمانی، ممکن است دچار ناباروری شوند. این مسئله به دلیل آسیبی که این روش های درمانی به بافت بیضه می رسانند، حاصل می شود. به همین دلیل این آقایان حین انجام پرتو درمانی و یا پس از آن، باید حتما عملیات انجماد بافت بیضه را انجام دهند. انجام عملیات فریز بافت بیضه می بایست در دمای بسیار پایینی انجام شود. این دما حدود 180- درجه سانتی گراد برآورد شده است ایجاد این دمای پایین به وسیله نیتروژن مایع می باشد که با استفاده از این روش، می توان بیضه را مدت زمان بیشتری حفظ کرد. در واقع استفاده از این روش باعث شده تا بافت بیضه سالم نگه داشته شود و از همه مهم تر قدرت باروری نیز حفظ خواهد شد.

روش انجام فریز بافت بیضه

فریز بافت بیضه معمولا به صورت یک جراحی کوچک انجام می شود. طی این عمل معمولا بیمار تحت بیهوشی قرار می گیرد. سپس جراح، کیسه بیضه را شکافته و عمل نمونه برداری را انجام می دهد. نمونه برداری معمولا از یک بیضه صورت می گیرد. در واقع جراح به کمک روش های تست و یا میکرو تست، عملیات نمونه برداری از بیضه را انجام می دهد.

طی این عملیات بخشی از بافت بیضه برداشته می شود. سپس این بافت وارد ماده نگهدارنده شده و در کمترین زمان ممکن عملیات فریز روی آن صورت خواهد گرفت.

در روش فریز بافت بیضه ابتدا، نمونه برداشته شده از بافت بیضه به قطعات کوچک تری تقسیم می شود. پس از این مرحله، جراح وجود اسپرم در این قطعات را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که اسپرم سالم در این نمونه وجود داشت، پزشک با استفاده از نیتروژن مایع به راحتی فرآیند فریز بافت بیضه را انجام می دهد.

مزیت های استفاده از روش فریز بافت بیضه

استفاده از روش فریز بافت بیضه می تواند مزیت های بسیاری با خود در پی داشته باشد. به طور کلی می توان گفت که هدف اصلی از انجام این روش، حفظ قدرت باروری در مردان و پسران مبتلا به سرطان است. در واقع همین مسئله به عنوان اصلی ترین مزیت استفاده از این روش قلمداد می شود.

از دیگر مزیت های استفاده از روش انجماد بافت بیضه می توان به حفظ باروری در مردانی که مجبور به برداشتن بیضه هستند اشاره کرد. متاسفانه بسیاری از مردان به دلیل بیماری های جنسی، مجبورند بیضه های خود را طی عمل جراحی بردارند. این مردان از توانایی باروری برخوردار نخواهند بود. بنابراین می توان قبل از برداشتن بیضه، با انجام روش فریز بافت بیضه، قدرت باروری در مرد را حفظ کرد.

همچنین آن دسته از مردانی که به بیماری آزواسپرمی مبتلا هستند نیز می توانند از فریز بافت بیضه استفاده کنند. بیماری آزواسپرمی یکی از شایع ترین علل بروز ناباروری در مردان به شمار می رود. در این بیماری مایع منی مرد، فاقد اسپرم می باشد. در واقع می توان گفت که انجام این کار به عنوان یکی از روش های درمان این نوع از ناباروری شناخته می شود که باید به صورت ترکیبی با میکرواینجکشن انجام شود.

 
 
 

بررسی میزان خطر استفاده از روش منجمد کردن بافت بیضه

به طور کلی می توان گفت که استفاده از روش فریز بافت بیضه برای مرد هیچ گونه خطری به همراه ندارد. این روش بارها روی حیوانات نیز مورد آزمایش قرار گرفته است و به همین دلیل انسان ها نیز می توانند بدون نگرانی از روش فریز بافت بیضه برای درمان ناباروری خود استفاده کنند.

البته باید گفت که نتیجه نهایی حاصل از این روش قطعی نیست. یعنی نمی توان در مورد تاثیر استفاده از این روش روی تولد نوزادان نظریه علمی و پزشکی قطعی داد.

 

هزینه منجمد کردن بافت بیضه چگونه محاسبه می شود؟

حال ممکن است در ذهن شما پرسش هایی در زمینه هزینه فریز بافت بیضه شکل گرفته باشد. باید گفت که هزینه انجام این جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد. تخصص پزشک جراح، یکی از این عوامل به شمار می رود. هر چه پزشک از مهارت و تخصص بیشتری برخوردار باشد، دستمزد او نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین هزینه نهایی جراحی نیز افزایش خواهد یافت.

محل درمان نیز از دیگر عوامل موثر بر هزینه فریز بافت بیضه به شمار می رود. در صورتی که در کلینیک های خصوصی تحت درمان قرار گیرید، باید هزینه بیشتری نسبت به بیمارستان ها پرداخت کنید.

از طرفی دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده در جراحی نیز روی هزینه نهایی عمل تاثیرگذار هستند. بدیهی است هر چه دستگاه ها پیشرفته تر و مدرن تر باشند، هزینه جراحی نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین نمی توان برای این روش، هزینه ای ثابت و قطعی در نظر گرفت. بلکه هزینه انجام فریز بافت بیضه، با توجه به عوامل ذکر شده می تواند دچار افزایش یا کاهش قیمت شود.

کلام آخر

به طور کلی می توان گفت که فریز بافت بیضه برای مردانی که دچار مشکل ناباروری هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. این ناباروری ممکن است در اثر استفاده از شیمی درمانی، پرتو درمانی و… حین درمان سرطان رخ دهد. همچنین ابتلا به بیماری آزواسپرمی نیز از مهم ترین عوامل ناباروری در مردان به شمار می رود. به هر حال در صورتی که مرد، خطر ناباروری را احساس کند، می تواند با استفاده از منجمد کردن بافت بیضه، به ماندگاری و حفظ بیضه خود کمک کند. این عملیات یک جراحی کوچک است که در دمای بسیار پایینی صورت می گیرد. از آنجایی که انجام این جراحی از حساسیت بالایی برخوردار است، بهتر است تا در بهترین مرکز ناباروری در تهران این کا را انجام دهید نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره