درمان اختلالات جنسی زنان

درمان اختلالات جنسی

درمان اختلالات جنسی زنان

بسیاری از زنان از بیان مشکلات جنسی خودشان پرهیز می کنند چرا که از بیان این موضوع منجر به خجالت آن ها می شود ولی نباید به هیچ عنوان در مورد این موضوع واهمه داشت چرا که بسیاری ازاین مشکلات قابل درمان هستند بنابراین از مخفی کردن مشکلات خود از همسر و پزشک خود به شدت اجتناب کنید. باید توجه داشته باشید که باورهای غلط، نقش منفی در بروز اختلالات جنسی زنان و در مقابل آن، نقش مثبت و مهم، همسر قرار دارد که باید در تمامی مراحل پشتیبان همسرشان باشند ما در این نوشته قصد داریم تا به برخی از اختلالات جنسی در خانم ها و علت وقوع و روش های درمان آن اشاره کنیم پس تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

اختلالات جنسی زنان چیست؟

چرخه پاسخ جنسی در انسان ها شامل 4 مرحله برانگیختگی، پلاتو (قبل از ارگاسم)، ارگاسم و فرونشینی می باشد. یکی از مهمترین علت های نارضایتی جنسی در جامعه ایران، اختلالات جنسی در زنان می باشد. این اختلالات ممکن است سبب نارضایتی جنسی در هر مرحله از چرخه جنسی شود.

انواع مختلف اختلال جنسی زنان

انواع مختلف اختلال جنسی زنان عبارتند از:

این اختلال بسیار شدیدتر از کمبود میل جنسی می باشد. درمان این روش از دیگر اختلالات جنسی زنان بسیار دشوارتر می باشد و به عنوان حادترین اختلال شناخته شده است. در این اختلال فرد نه تنها تمایل به آمیزش جنسی ندارد بلکه از آن متنفر است.

فرد به هر دلیلی برانگیخته نمی شود اما واجد میل جنسی می باشد.

این اختلال سبب جمع شدن عضلات ران، شکم و دست و پای او می شود. علت بروز این اختلال باورهای غلط و انتقال این باورها در میان دختران می باشد که با دادن اطلاعات عینی به بیمار به آسانی قابل درمان می باشد.

در این حالت تمامی عضلات شکم و دست و پا شل شده اما عضله در ابتدای واژن جمع و منقبض می شود. این امر مانع از دخول آلت مرد خواهد شد.

برخی از ترس ها و ناراحتی های خانم ها از زمان کودکی و یا تعارضاتی که با همسرش داشته است، سبب عدم برانگیخته شدن درست خانم می شود. لذا آمیزش برای زن بسیار دردناک می باشد. از دیگر عوامل موثر بر این اختلال می توان به خشکی واژن، دوران پس از زایمان، دوران عادت ماهانه، بیماری های ناحیه تناسلی، آماده نبودن افراد از نظر جسمی، همزمانی نزدیکی و تخمک گذاری، بیماری های مقاربتی و برخی از سرطان هایی که سبب تخریب اعصاب در آن ناحیه شده است.

یکی از شایع ترین اختلالات جنسی در بانوان می باشد زیرا باورهای تعصب آمیز که حق زنان برای رسیدن به اوج لذت جنسی را از بین می برد، که در خاورمیانه نسبت به غرب بیشتر می باشد. همچنین بزرگ شدن دختران با تشویق حفظ حجب و حیا باعث می شود آن دختر وقتی با همسرش وارد رابطه جنسی می شود، نتواند یکباره آن حجب و حیا را کنار بگذارد. حتی در برخی از افراد این باور وجود دارد که مورد قضاوت همسرش قرار می گیرد. همچنین می ترسد که به زنی سبک و هرزه متهم شود.

این اختلال با علائمی چون انقباض عضلانی در ناحیه سر، تهوع و سردرد همراه است.

در این حالت زن پس از انجام آمیزش دچار افسردگی می شود.

همچنین می توان براساس زمان بروز اختلال، مشکلات و اختلالات جنسی را به دو دسته اختلال اولیه و ثانویه تقسیم کرد.

اختلال اولیه: شامل اختلالاتی می باشد که از ابتدای آمیزش جنسی وجود داشته است و مربوط به مسائل قبل از ازدواج می شود.

اختلال ثانویه: اختلالاتی را شامل می شود که در آمیزش های اولیه وجود نداشته و پس از مدتی در زن پدیدار شده است. در این حالت باید دنبال عوامل موثر پس از ازدواج بود.

تشخیص اختلالات جنسی در زنان چگونه است؟

باید توجه داشته باشید که راهنمایی گرفتن از افراد و متخصصین از راه دور همیشه احتمال سوءتفاهم را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است برای بررسی دقیق تر مشکلات و اختلالات جنسی خود حضورا به پزشک مراجعه کرده و از آن ها کمک بگیرید. پس از مراجعه به متخصص، پزشک با انجام آزمایش های فیزیکی و ارزیابی کامل علائم و معاینات بر روی لگن و اندام های تولید مثل را انجام می دهد. قابل ذکر است که در این مرحله مهمترین فاکتور موثر بر تشخیص دکتر بیان نگرش خودتان نسبت به روابط جنسی می باشد.

یائسگی سبب چه اختلالی در روابط جنسی زنان می شود؟

اختلالات کمبود میل جنسی، عدم رسیدن به ارگاسم، آمیزش دردناک و برانگیخته نشدن از جمله پیامدهای یائسگی در زنان می باشد. در گذشته برای حل این موضوع به جایگزینی هورمون می پرداختند اما پس از مدتی به دلیل افزایش سرطان در بانوان بین متخصصین اختلاف نظر بوجود آمد.

عوامل بروز اختلالات جنسی در زنان چیست؟

عوامل فیزیکی

برخی از عوامل فیزیکی و پزشکی باعث بوجود آمدن مشکلات و اختلالات جنسی در افراد می شوند. بیماری هایی از قبیل دیابت، بیماری های عصبی، بیماری قلبی، عدم تعادل در هورمون ها، وقوع یائسگی، بیماری های کلیوی، مصرف زیاد مشروبات الکلی و یا مواد مخدر و همچنین نارسایی های کبدی می توانند عوامل فیزیکی بروز اختلالات حنسی در زنان باشند.

عوامل روانی

  • یکی از این عوامل روانی می تواند شامل مشکلات زناشویی و جنسی بین زن و همسرش باشد.
  • اضطراب و استرس کار می تواند بر روابط جنسی انسان ها بسیار موثر باشد.
  • وجود نگرانی های عملکرد جنسی بین فرد و زوج می تواند از دیگر عوامل موثر روانی باشد.
  • همچنین تاثیرات یک ضایعه روانی جنسی که در گذشته افراد وجوددارد، سبب بروز بسیاری از اختلالات جنسی در زنان می شود.
  • احساس گناه از دیگر عوامل موثر بر اختلالات جنسی زنان است.

راه درمان اختلالات جنسی زنان چیست؟

بهترین و مناسب ترین روش برای درمان های اختلالات جنسی، تشکیل یک تیم از بیمار، پزشک و روانشناس می باشد. ارائه آموزش، افزایش تحریکات، کاهش میزان درد با استفاده از روان کننده های واژن یا تحت کنترل قرار گرفتن فرآیند جنسی توسط زن، ارائه تکنیک و روش های حواس پرتی، کمک گرفتن از مشاور و روانشناس خانواده محور سایر روش های درمانی می باشند در این بخش از نوشته بیشتر در مورد هر کدام از موارد گفته شده صحبت خواهیم کرد:

آموزش: آموزش و یادگیری در مورد آناتومی بدن انسان ها و ایجاد هر گونه تغییرات در اثر بالاتر رفتن سن می تواند به خانم ها در کاهش اضطراب خود در مورد عملکرد جنسی غلبه کنند.

افزایش تحریک: این موضوع شامل خود ارضایی و ابزار های تحریک جنسی نظیر فیلم یا کتاب می باشد.

تکنیک های حواس پرتی: داشتن خیال پردازی های شهوانی یا غیر شهوانی با کمک موسیقی، فیلم منجر کاهش اضطراب فرد و از همه مهم تر افزایش آرامش فرد می شود.

کاهش درد: استفاده از بعضی از روش ها نظیر روان کننده ها واژن، دوش آب گرم قبل از درد ناشی از برخورد آلت تناسلی به دیواره واژن را کاهش دهد.

فعالیت جنسی غیر دخولی: انجام برخی از فعالیت های جنسی نظیر ماساژ بدنی که منجر به افزایش راحتی می شود می تواند بسیار مناسب باشد.

سوالات متداول

 

کلام آخر

ما در این نوشته قصد داشتیم تا شما را با اختلالات جنسی خانم ها آشنا کنیم پس توجه داشته باشید که این موضوع در بالاتر رفتتن کیفیت روابط زناشویی شما نقش بسیار مهمی دارند که اگر در زمان مناسب اقدامات درمانی مناسب انجام نشود می تواند منجر به از هم پاشیدن زندگی شود پس لازم است تا برای درمان سریعا به پزشک مراجعه کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره